Thursday, January 24, 2008

Taiji med elever fra elvebakken videregående skole

Jeg våknet med sommerfugler i magen idag kl. syv, og gikk til taiji senteret for å gjøre de siste forberedelsene for å undervise taiji til en klasse fra elvebakken skole. Jeg laget en kopp te til meg og Frode, og vi gikk gjennom formen et par ganger. Da klokken nærmet seg åtte begynte vi å bevege oss bortover mot gymsalen vi skulle undervise i.

Etter en kort, men hyggelig samtale med lærer Hans Petter Heggeland, bestemte vi oss for å ta undervisningen i den litt mindre dansesalen, for å få en mer intim sfære å gjøre taiji i. Like etter kom ungdommene inn, antageligvis noe skeptiske til de to fyrene i hvit pysjamas som sto forrerst i rommet.

Jeg åpnet med en kort introduksjon av hva taiji var, og jeg og Frode fortalte kort om oss selv og hvilken bakgrunn vi hadde. Vi viste også litt pushing hands og yielding øvelser. Vi gikk så gjennom en kortversjon av oppvarmingsøvelsene med ekstra fokus på "separering av hender", så de fikk kjenne litt på energien mellom hendene. Etter dette var det tid for å gjøre sticking øvelser, de gikk først sammen to og to, og de prøvde også å gå sammen i grupper på fire hvor de ledet med den ene hånden, og fulgte med den andre. Jeg underviste også litt form så de fikk et lite inntrykk av hva taiji er. Avslutningsvis demonstrerte jeg og Frode formen for elevene.

Det var utrolig lærerikt for meg å undervise taiji til en så stor gruppe med ungdommer, og mitt hovedintrykk fra denne sesjonen, var at elevene var åpne og mottagelige for undervisningen. Det virket også som om læreren var interessert i å ha oss på besøk en annen gang, og jeg ser fram til det jeg håper blir et hyggelig samarbeid med naboene våre på Elvebakken videregående skole